7 januari vervolg - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Klaas Tanja - WaarBenJij.nu 7 januari vervolg - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Klaas Tanja - WaarBenJij.nu

7 januari vervolg

Door: Klaas

Blijf op de hoogte en volg Klaas

07 Januari 2010 | Australië, Adelaide

Zoals gezegd de dolfijenzwemdag, goede dag gekozen want de temperaturen lopen in de stad op tot 42 graden. Op het water met wat zeewind is het nog te doen.
We beginnen de dag vroeg omdat we met het openbaar vervoer naar plaats van bestemming gaan. Ik weet het in Nederland gaan de stekels omhoog bij het horen van openbaar vervoer, maar hier is het uitstekend geregeld. Lekker koel, schoon en goedkoop( een dagkaartje ongeveer 4 euro, onbeperkt reizen). En nooit langer dan 15 minuten wachten voor de volgende bus o f tram.
Na ongeveer een uur hebben we de plaats van bestemming bereikt en beginnen de dag met een brunch. Jitske, Famke en ik nemen full breakfust (bacon, eggs en toast) Jelle neemt een broodje. Na zo’n ontbijt ben je de rest van de dag voorzien. Heerlijk geen zorgen meer over eventueel voedsel tot 18.00 uur.
Om 12.00 schepen we in en krijgen een wetsuit en duikbril+snorkel aangemeten. We bevinden ons op een catamaran waar ongeveer 50 passagiers mee kunnen. Vrij snel na inschepen vertrekken we richting oceaan en krijgen nadere instructies. Het werkt als volgt, op het moment dat er dolfijn worden gezien moet iedereen standby staan (swimmers ready) Bij de kreet “swimmers in”gaan zoveel mogelijk mensen te water, je doet dat zittend en moet zodra je in het water bent een lijn vastpakken, om het contact met de boot niet te verliezen. Enfin we lagen een beetje te dutten doen de kreet kwam “swimmers ready” iedereen deed direct de snorkel en duikbril op en ging naar het lanceerplatform. Tot mijn grote verbazing (ik liep een beetje achter kon ik zien hoe het moest) dook er een blond meisje het eerst de Indiche Oceaan in. 50 mensen hadden het nakijken, Famke lag in het water en liet haar dit moment niet afnemen. Als de dolfijnen niet naar haar komen, komt zij wel naar de dolfijnen. Dit ( in en uit het water gaan) heeft zich afgelopen middag een aantal keren herhaalt, ik denk ongeveer 7 of 8 keer. De vraag dringt zich op zie je ook dolfijnen en het antwoord is volmondig ja. Ze zwemmen langs je heen en je ziet ze onder water. Het beeld wat ik had van Flipper, kwam niet uit. Zwemmen op de rug van de dolfijn of neus aan neus in het water. De beesten waren en zijn wild en laten zich niet lijden. Het was ook verboden om de dolfijnen aan te raken. Een dolfijn kon dit zien als een daad van agressie. Wat wij, Jitske en ik. niet gehoord hebben, maar de kinderen wel was een hoge toon die de dolfijnen uitzenden ter communicatie (zoiets als blaffen bij een hond) Vroeger bij Flipper hoorde ik anders Flipper wel prima en mijn opa en oma waar we de avonturen van deze superdolfijn altijd kijken hoorden ook alles. Misschien is er iets veranderd de laatste jaren of ben ik bij het kijken van Flipper besodemieterd? Wil er niet bij mij in.

Tijdens de tocht gingen er telkens twee lijnen overboord waar zwemmers aanhingen en een middellijn welke een hoogfrequente toon uitzond om haaien te weren. Was nog even spannend, Famke haalde haar teen open en bloede, volgens Jelle kan een haai en speciaal de great white one bloed ruiken op een enorme afstand. Beest zwemt bij in de Atlantische oceaan en ruikt bloed in de Indische (volgens Jelle). Dit zou ons feestje ruw verstoren maar volgens de bemanning “no worry’s”.
We hebben een prachtige middag beleeft aan boord en veel gezwommen en veel gezien. Daarna lekker uit eten geweest en om 21.00 uur waren we terug op de camping.

Morgen 8 uur camper inleveren en met een taxi naar het vliegveld. Om 12.15 gaan we de lucht in naar Hongkong met een tussenstop op Melbourne. 22.15 aankomst Hongkong en daarna om 00.15 richting Amsterdam, aankomst 6.20 alles in lokale tijd.
Volgende verslag ongetwijfeld van een luchthaven.

Ps: foto’s van dolfijnenzwemmen hebben we op cd. Dit netbook heeft geen cd writer helaas! Beloofd as zaterdag voor 18.00 uur staan de foto’s online. Nu wel wat foto’s die we zelf gemaakt hebben.

• 07 Januari 2010 - 12:48

Jurjen En Greet:

Wij zijn blij dat jullie vakantie er bijna opzit,we zijn zo gigantisch jaloers op jullie,we hebben nu onze grens wel bereikt,stiekum hopen we er een beetje op dat jullie niet in australie zitten maar gewoon ergens in een huisje op de veluwe,en de hele dag bezig zijn met een speciaal computerprogamma voor de fotos.Maar goed laten we er maar vanuit gaan dat jullie wel downunder zitten.Jitske konden ze jouw geen maatje kleiner geven van de wet suite of ben je zoveel afgevallen.Wat mooi dat de droom van Famke,en wij denken ook een beetje van julie is uit gekomen,en klaas we hoeven jou toch niet uit te leggen dat hoe ouder je word(lees 50)je de hoge tonen minder kunt waarnemen maar als ik de verslagen lees heb je af en toe wel de hoge tonen van Jitske en de kids hebt gehoord.He mensen het afscheid van de camper komt er aan Greet en ik wensen jullie een voorspoedige terug reis,en van uit Sneek alvast een hartelijk welkom terug in ons koude kikker landje

• 07 Januari 2010 - 18:19

Anna, Michael, Flynn:

oke, to see is to believe. Wat een joekel van een spin! Ik ben blij dat nederlandse spinnen iets kleiner zijn. Geweldig wat een belevenis met die catamaran en de duik in de blauwe zee. en wat een ontspannen gezichten. Je kunt zien dat jullie genoten hebben van deze geweldige vakantie. Wel thuis.

• 07 Januari 2010 - 22:38

Hinke:

Echt genoten van jullie verslag en foto's. Wens jullie een goede vlucht en "warme" thuiskomst.